INDLÆSER

Skriv for at søge

Warhammer 40,000: Kill Team – en mørk og dyster fremtid

Del

Warhammer 40,000. Alene navnet på Games Workshops kæmpestore science fiction-univers kan af helt forskellige årsager få det til at løbe koldt ned af ryggen på folk. Der er turbonørderne, som kender det helt ned til allermindste detalje og kan citere præcist fra alle spillets kodekser, når man spørger dem om alt fra de forskellige Space Marine Chapters til selv de mest obskure våben. Det er dem, der bruger timer, dage, uger, måneder og år på at samle, male og spille med deres kolossale hære på enorme spilleflader med detaljeret terræn. Det er en livsstil, uanset om man mødes med vennerne til faste slag derhjemme eller deltager i turneringer i Games Workshop-butikken på Skindergade i København. Og så er der dem, står uden for butiksvinduet og måber over de kolossale hære og det komplet uforståelige kodesprog, spillerne synes at tale, mens de er fuldstændigt opslugte af spillet.

Kill Team – Indhold

Der er masser af kvalitetsindhold i Warhammer 40,000: Kill Team-pakken

Jeg har altid været dybt fascineret af Warhammer 40,000-universet – men jeg er af en eller anden grund aldrig kommet i gang med at spille selve figurspillet. Det er jævnligt dukket op i samtaler gennem tiden, og jeg har spillet en masse computerspil, der enten har været tydeligt inspireret af det, for eksempel Blizzards StarCraft, eller direkte baseret på det, såsom Dawn of War og Space Marine. Men jeg har aldrig for alvor bevæget mig ind i mørket. Jeg har mest af alt haft et distanceret, men meget respektfuldt, forhold til ”40K”-universet, hvor jeg med stor interesse har lyttet og iagttaget, mens folk har spillet, malet figurer eller fortalt om det. For mange år siden besøgte jeg Games Workshop i Nottingham i England, hvor jeg prøvede at spille en omgang Warhammer på et kæmpebord med hundredvis af enheder. Jeg kan mest af alt huske, hvor utroligt flot det hele var, og at det var sjovt at slå med 20-30 terninger ad gangen, mens en Game Master sad og flyttede rundt på det hele og fortalte, hvad der foregik. Reglerne var dog generelt et mysterium for mig.

Nyt koncept fra Games Workshop

For udenforstående kan dette spil- og hobbyunivers nemlig virke decideret frygtindgydende. Hvor meget skal man læse for at kunne forstå og spille det? Hvilke hære skal man begynde med? Hvor meget koster det egentlig at komme i gang? Svaret på alle de tre spørgsmål er ”en hel del!”. Til alt held har Games Workshop, der har drevet Warhammer 40,000-universet i godt 30 år, nu udgivet det helt nye spilkoncept Warhammer 40,000: Kill Team, der løser alle problemerne for dem, der gerne vil give sig i kast med universet, men har manglet et overskueligt sted at starte.

Kill Team – the første skridt

Her begynder det hele: Terrænstykker skal klippes ud af plastikrammer og derefter limes sammen.

Kill Team er som skabt til folk som mig. Her kan man for under 1000 kroner få et startsæt med spilleplade, terræn og to hære – og så er man i gang! Eller i hvert fald næsten. For både figurerne og terrænet skal naturligvis lige samles og males, før man kan spille med dem. Kill Team har ikke fjernet hobbyaspektet ved Warhammer 40,000, og det er godt det samme. For det er netop den omhu, man lægger i at opbygge sin gruppe af krigere, der skaber tilhørsforholdet til dem og gør dem ekstra sjove at spille med.

Hvad gør det anderledes?

Forskellen i forhold til klassisk Warhammer 40,000 er først og fremmest, at man i Kill Team spiller med et langt mere begrænset antal enheder i kortere kampe. Spillet er fokuseret på mindre træfninger og hemmelige missioner i stedet for de store frontlinjeslag, det ”rigtige” Warhammer 40,000 handler om. Hvis man bare vil spille og ikke magter at male hverken terræn eller figurer, kan man altid betale dygtige malere for det. Men hvis man gider, kan man med pensler, maling og hobbyudstyr for 500-1000 kroner, nogle gode YouTube-vejledninger og lidt ihærdighed være klar til kamp på rimeligt kort tid (se udstyrsliste længere nede).

Kill Team – Imperial Chapel

Alt terrænet er samlet og klar til at blive grundet og malet.

Det typiske spørgsmål, jeg allerede nu har fået, er, hvad man bruger alt terrænet til, og hvordan et spil som Kill Team adskiller sig fra normale brætspil. Terrænet er ej blot til pynt, men afgørende for kampene i spillet. Man bevæger ikke sine enheder rundt i felter som i et typisk brætspil, men i stedet ud fra særlige bevægelsesregler, hvor man flytter dem efter en lineal. Står de helt eller delvist bag noget af terrænet, er de beskyttet mod skud, og kommer de inden for en en vis radius af hinanden, er de i nærkamp. Spillets runder består af en række faser, hvor man først finder ud af, hvem der angriber først, og derefter flytter enhederne og aktiverer deres forskellige evner og udstyr for at kæmpe. Hertil kommer brug af særlige taktikker, troppernes moral og andre faktorer. I kamp slås der med terninger for at se, om man rammer en fjende, hvorefter man slår igen for at se, om man sårer ham – og oven i dette kan fjenden forsvare sig yderligere med fx rustning, mens angriberen måske har ekstra modifikatorer fra sit våben. Intet af det vil virke specielt fremmedartet for rutinerede brætspillere.

Før man spiller …

Kill Team – farver på Imperial Chapel

Det tager en rum tid at male terrænet, hvis man ikke vælger de lette og hurtige løsninger. Men det er forhåbentlig det det hele værd i sidste ende.

Jeg er lige nu på det indledende samle- og malestadie med Kill Team – og jeg er desværre ikke typen, der lynhurtigt kan male fem figurer i fornuftig spillekvalitet færdige på en enkelt aften. Jeg brugte fire timer i sidste weekend på at lime og samle det ultralækre gotiske Imperial Chapel-terræn fra startpakken, og jeg har indtil videre brugt et par aftener på at finde ud af, hvordan det skal males. Lige netop dén del kan let komme til at tage lang tid, hvis man går op i detaljerne og ikke er tilfreds med bare at sjaske noget maling på, så man kan komme hurtigt i gang. Jeg har kun erfaring med maling af enkeltfigurer til brætspil og ingen overhovedet med hverken terræn eller hele hære/grupper af figurer, der skal se ensartede ud, så alene dér ligger der en god udfordring i projektet: De valg, man træffer i starten, skal følges hele vejen igennem.

Terrænet er heldigvis virkeligt let at samle, og den modulære struktur giver rigtigt mange forskellige opstillingsmuligheder. Det samme gælder figurerne. Startpakken indeholder i alt 20 figurer – ti fra Genestealer Cults og ti fra Adeptus Mechanicus. Sidstnævnte er heldigvis en af mine yndlingsfraktioner fra Warhammer 40,000-universet – maskingudens rabiate cyborg-disciple, som fremstiller Imperiets krigsteknologi og kæmper med de mest avancerede våben. Min spillemakker har kastet sig over et Genestealer Kill Team – en farlig mutation af Tyranid-racen, der er styret af en kollektiv kubehjerne og designet til at infiltrere Imperiets planeter. Så er fronterne vist kridtet fint op!

Kill Team – færdigmalet stykke af Imperial Chapel

Et færdigt Kill Team-terrænstykke. Nu skal resten males på præcis samme måde.

De næste mange dage kommer til at gå med at male terræn og figurer, og jeg følger op med mere nyt fra processen. Indtil videre er der herunder et overblik over, hvad jeg har brugt til samling og maling af terrænet. Alt udstyret kan købes hos Games Workshop eller Faraos Cigarer, og jeg kan kun anbefale nybegyndere at gå ind i de fysiske butikker for at få gode råd fra de dygtige folk, der står derinde.

 

Samling og limning:

Bidetang med flad bund på næbbet – så man kan klippe terræn- og figurstykker præcist ud af plastikrammerne)

Citadel Plastic Glue – der er ingen grund til at lede efter alternativer; den er rigtigt nem at arbejde med, særligt på grund af den lange ”nål” på spidsen

Hobbykniv + fil – til udjævning/fjernelse af støbelinjer, ujævnheder og de punkter, hvor stykket har siddet fast på plastikrammen

Pensler:

1-2 Windsor & Newton-pensler – til maling af detaljer; de er dyre, men afgørende for præcision og kvalitet, så gå ikke på kompromis her

2 større pensler, én til shading og den anden til drybrushing – kvaliteten er mindre vigtig her

Maling anvendt på billederne:

Citadel Corax White – spraygrunder til hele terrænet)

Citadel Agrax Earthshade – til shading

Citadel Wrack White – til drybrushing

Army Painter Machinegun Metal – til maling af metal

Army Painter Shining Silver – til drybrushing af metal

Nuln Oil – til shading af metal

Citadel Auric Armor – til ørnene på facaden

Army Painter Pure Red – til vinduesfagene

Army Painter Wolf Grey – til pladerne på toppen og smådetaljer

 

Samlede udgifter:

Warhammer 40,000: Kill Team

800 kr.

Samle- og maleudstyr

Ca. 900 kr.

 

Procesbilleder:

 

 

 

Tags:

2 Comments

  1. Claus 13/09/2018

    Spillet koster 800 kr. fra GW og ikke 880 kr. 🙂

    Svar
    1. Morten Skovgaard 13/09/2018

      Takker – jeg så prisen hos GW online og var faktisk ikke klar over, at det var billigere inde i butikken. 🙂

Skriv en kommentar

Your email address will not be published. Required fields are marked *